Demostración de la eficiencia operativa en Uganda Parte 4
mediante iniciativas regionales de fortalecimiento - Esquema piloto en la región de salud del Nilo Occidental
Ibrahimm Mugerwa1, Tony Boova2, Van Der Westhuizen2, Christopher Okiira1, Agnes Nakakawa3, Micheal Kasusse3, Suzan Nabadda1, Gaspard Guma1, Suleiman Ikoba1, Charles Kiyaga41Uganda National Health Laboratory Services, 2Beckman Coulter Life Sciences, 3Makerere University, 4ASLM
Lecciones aprendidas del estudio piloto
Uno de los desafíos para la evaluación precisa de costes y rendimiento fue entender y cuantificar las diferencias entre la región del estudio piloto y de control. En el caso del estudio piloto de Arua, las densidades de población local y el número de refugiados fueron completamente diferentes a los de Maracha. Nilo Occidental tiene que servir tanto a los refugiados como a las comunidades locales, lo cual impacta en los costes de salud. Tiene un alto número de refugiados en comparación con la población local. Este no es el caso de Masacha. También hay una variación considerable en la sencillez para la gente de acceder físicamente a las instalaciones sanitarias, así como a los recursos de transporte para suministros y muestras. Nilo Occidental está a 600 kilómetros del centro de la región, mientras que Masacha está mucho más cerca, a tan solo 120 kilómetros. Esto dificultó aún más comparar de manera precisa los TAT y la logística de transporte.Por ejemplo, dado que la alta afluencia de refugiados desde Sudán del Sur y la República Democrática del Congo afecta negativamente a la prestación de servicios de atención médica, también se tiene que tener en cuenta la coordinación del apoyo de los diversos socios de implementación en la región del Nilo Occidental, incluyendo las agencias humanitarias de Naciones Unidas.
Además, hubo una falta de herramientas armonizadas de captura de datos y generación de informes entre las dos regiones. Solo la región de salud del Nilo occidental tenía datos sobre indicadores de rendimiento clave, mientras que los datos de algunos indicadores no estaban disponibles para el centro de control. Una recomendación clave para otras regiones es que se debe dar tiempo suficiente para intentar cuantificar las diferencias y determinar cómo podrían estas afectar a los objetivos de rendimiento comparativo antes de implementar los cambios. Consulte el Apéndice 3 para ver ejemplos de herramientas de informes mensuales.
Los investigadores que supervisaron el éxito del estudio señalaron que la complejidad y las responsabilidades de un coordinador de centros regionales (Apéndice 2) requieren un enfoque de equipo en lugar de depender de la iniciativa de una única persona. Al llevar adelante este plan para otras regiones, advirtieron también que es necesario contar con fondos para establecer una sólida oficina de coordinación regional, incluyendo la provisión de un conductor dedicado y un asistente de oficina, un vehículo para apoyar las actividades de campo y un espacio de oficinas designado.
La implementación satisfactoria también dependió de la cooperación del personal en todos los niveles. Se solicitó a los equipos de laboratorio y de transporte que cambiasen las prácticas de trabajo de larga data. Tienen que aprender nuevas formas de trabajar y aceptar los diferentes niveles de responsabilidad y las estructuras de informes. Es de esperar que surjan tensiones, tanto por la introducción de la nueva función de coordinación como entre los distintos equipos de salud del distrito.
Los investigadores advierten que la necesidad de entender esto es inevitable y que debe tenerse en cuenta en cualquier planificación. El éxito al abordar estos posibles escollos no solo depende del temperamento del coordinador y de sus habilidades para gestionar a las personas. Es vital la formación y orientación adecuadas del personal.
Impacto general
El factor más importante es que el estudio piloto aportó un fortalecimiento del servicio de laboratorio en el área piloto en beneficio de los pacientes. Hizo un uso más eficaz de recursos limitados, eliminando residuos y proporcionando un servicio más eficiente, rápido y fiable. A su vez, proporcionó una hoja de ruta para aumentar el acceso a las pruebas tempranas y el diagnóstico de personas vulnerables. Al mismo tiempo, ofreció al personal la oportunidad de aprender formas nuevas y más gratificantes de trabajar, proporcionándoles apoyo y formación.Enseñó el modo para que los laboratorios centrales de salud pública de Uganda proporcionasen un control eficaz con el fin de admitir pruebas de diagnóstico de calidad y un mayor acceso para los pacientes con VIH en otras regiones de salud remotas. El estudio demostró cómo la introducción de un coordinador de centros regionales mejoraría el acceso a las pruebas de VIH, proporcionando un servicio de pruebas de VIH más consistente, incluso la respuesta a epidemias, para beneficio general de los pacientes en todo el país.
Además, demostró cómo aquellos que han emigrado en busca de refugio desde países fronterizos como la República Democrática del Congo y Sudán del Sur pueden recibir un mejor apoyo con servicios de pruebas de salud y cuidados básicos. Se ha estimado que hasta un millón de personas han buscado refugio en el norte de Uganda. En función de las evidencias y los datos recopilados durante la intervención piloto, se recomienda que la provisión de un coordinador de centros regionales se convierta en parte permanente del sistema de laboratorios de centros regionales de Uganda a fin de mejorar el acceso y los resultados en toda la red de laboratorios de salud del país.
Apéndices adjuntos
https://www.kaizen.com/what-is-kaizen.html
http://www.danaher.com/how-we-work/danaher-business-system
Kiyaga C, Lee HH, Allain JP (2015) Adherence to Early Infant Diagnosis Testing Algorithm, a Challenge to Early Infant Diagnosis Program in Resource Limited Settings of Uganda. J HIV Clin Scientific Res 2(2): 030-039
¿QUÉ SE ADJUNTA, ESTA ES UNA PÁGINA WEB?**
Ibrahimm Mugerwa1, Tony Boova2, Van Der Westhuizen2, Christopher Okiira1, Agnes Nakakawa3, Micheal Kasusse3, Suzan Nabadda1, Gaspard Guma1, Suleiman Ikoba1, Charles Kiyaga4
1Uganda National Health Laboratory Services, 2Beckman Coulter Life Sciences, 3Makerere University, 4ASLM
Lessons learned from pilot study
One of the challenges for accurate cost and performance evaluation was understanding, and quantifying, the differences between the pilot study region – and the control. In the case of the Arua pilot study, local population densities and refugee numbers were completely different from Maracha. West Nile has to serve both refugees and local communities, which has an impact on health costs. It has a high number of refugees compared to the local population. This is not the case for Masacha. There is also considerable variation in how easy it is for people to physically access health facilities as well as transportation resources for supplies and samples. West Nile is 600 kilometers away from the center of the region, while Masacha is much closer, only 120 kilometers. This further made it difficult to accurately compare TAT and transportation logistics.
For example, since the high influx of refugees from South Sudan and Democratic Republic of Congo negatively affects healthcare delivery, coordinating the support from various implementing partners in the West Nile Region including from the United Nations Humanitarian Agencies also has to be factored in.
Further, there was a lack of harmonized data capture and reporting tools between the two regions. Only the West Nile Health Region had data on key performance indicators while data for some indicators were not available for the control hub. A key recommendation for other regions is that sufficient time should be given to try and quantify differences and how they might affect comparative performance targets before implementing changes.
The investigators monitoring the success of the study noted that the complexity and responsibilities of a regional hub coordinator require a team approach rather than rely on the initiative of one single person. When taking this plan forward to other regions, they advised that funding also needs to be in place to establish a strong regional coordination office set-up, including providing a dedicated driver and office assistant, a car to support field activities and a designated office space.
Successful implementation also depended on the cooperation of staff at all levels. Laboratory and transportation teams were going to be asked to change long-standing working practices. They have to learn new ways of working and accept different levels of responsibility and reporting structures. It is to be expected that tensions will arise, both towards the introduction of the new coordination role and between the different district health teams.
The investigators advise that there is a need to understand that this is inevitable and should be factored into any planning. The success in addressing these potential stumbling blocks does not only depend on the temperament of the coordinator and that person’s skill in managing people. Suitable staff training and mentoring is essential.
Overall Impact
Most importantly, the pilot study brought about a strengthening of the laboratory service in the pilot area, to the benefit of patients. It made more effective use of limited resources, removing waste, delivering a more efficient, speedy and reliable service. In turn, it provided a roadmap for increasing access to early testing and diagnosis for vulnerable people. At the same time, it offered staff the chance to learn new and more rewarding ways of working, providing them with support and training.
It showed the way for the Uganda Central Public Health Laboratories to provide effective governance to support quality diagnostics testing and greater access for HIV patients in other remote health regions. The study demonstrated how the introduction of a regional hub coordinator would improve access to HIV testing, providing a more consistent HIV testing service, including outbreak response to the overall benefit of patients throughout the country.
In addition, it demonstrated how those who have migrated seeking refuge from border countries such as the Democratic Republic of Congo and South Sudan can be better supported with health testing services and basic care. It has been estimated that as many as one million people have sought refuge in Northern Uganda. Based upon the evidence and data collected during the pilot intervention it is recommended that the provision of a regional hub coordinator become a permanent part of the Uganda regional hub laboratory system to improve access and outcomes throughout the country’s health laboratory network.
Fill the form to download Full case study

CD4 Testing in Remote Areas
CD4 testing in remote areas
Follow the links, to learn how Uganda designed an innovative system to ensure that people in remote communities can receive high quality HIV prevention, care and treatment services.
How Uganda is Leaving No One Behind
Around 1,350,000 people are currently living with HIV in Uganda, and there are an estimated 33 new HIV infections per day among young people between the ages of 15 and 24.
Efficient Sample Collection in Remote Areas
The main challenge faced by people in remote areas when it comes to HIV/AIDS testing is access. People in remote areas can be very poor, so it can be difficult for them to travel to the service point, although the treatment itself is free in Uganda.
High Quality Testing in Rural Communities
The majority of countries still don’t have the infrastructure, transport or technology to effectively manage the collection, storage and transportation of the blood once the sample has been taken.
Demonstrating Operational Efficiencies: Part 1
Stimulating efficiency while empowering and mentoring local laboratory professionals in workflow management underpins the remarkable improvement in the routine laboratory service of Uganda’s West Nile Health Region.
Demonstrating Operational Efficiencies: Part 2
Uganda’s Central Public Health Laboratories (CPHL) recognized that its regional laboratory service was suffering from a number of challenges that were affecting service delivery and patient outcomes.
Demonstrating Operational Efficiencies: Part 3
The initial assessment found that supplies would be delayed, with frequent stock outs, due to poor communication because there was no clear chain of command for coordinating this activity.
Demonstrating Operational Efficiencies: Part 4
One of the challenges for accurate cost and performance evaluation was understanding, and quantifying, the differences between the pilot study region – and the control.References
- https://www.kaizen.com/what-is-kaizen.html
- https://www.danaher.com/how-we-work/danaher-business-system
- Kiyaga C, Lee HH, Allain JP (2015) Adherence to Early Infant Diagnosis Testing Algorithm, a Challenge to Early Infant Diagnosis Program in Resource Limited Settings of Uganda. J HIV Clin Scientific Res 2(2): 030-039